آموزش گام به گام و تصویری سوکت زدن کابل شبکه

چگونه سوکت شبکه بزنیم ؟ بهمراه آموزش تصویری سوکت زدن کابل شبکه دوربین مدار بسته


تجهیزات شبکه

چگونه سوکت شبکه بزنیم ؟

در این قسمت از مجله ایران سکوریتی می خواهیم شما را با نحوه سوکت زدن کابل شبکه آشنا کنیم، همانگونه که می دانید اهمیت سوکت زدن شبکه به قدری زیاد است که اگر تنها یک سیم را جابجا یا اشتباه متصل کنیم ، اتصال برقرار نخواهد شد و کل شبکه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. حال با این مقدمه می توانیم به شروع آموزش بپردازیم :

وسایلی که برای سوکت زدن کابل شبکه مورد نیاز است عبارتند از :

  • سوکت شبکه یا کانکتور RJ45
  • کابل شبکه
  • آچار شبکه
  • روکش یا کاور سوکت شبکه
  • استریپر ( Stripper )
  • تستر کابل شبکه
  • ابتدا کاور یا روکش سوکت شبکه رو از روی کابل شبکه رد می کنیم، چرا که پس از جدا کردن پوشش کابل این کار مشکل خواهد شد، پس از آن نخستین کاری که باید انجام بدهیم جدا کردن پوشش کابل شبکه است. این کار باید به گونه ای انجام شود که به زوج سیم های داخل کابل شبکه آسیبی وارد نشود. برای اینکار از ابزاری به نام استریپر استفاده می شود. به تصاویر زیر نگاه کنید.
کابل شبکه
 
کابل شبکه
بسترسازی خودپرداز
 
کابل شبکه خودپرداز
بسترسازی خودپرداز

توضیح: برخی از نصابان و تکنیسین های نصب برای جدا کردن روکش کابل از سیم چین استفاده می کنند اما باید توجه داشته باشیم که با استفاده از استریپر در کمتر از سی ثانیه می توان روکش کابل شبکه را جدا کرد.

  • پس از جدا کردن روکش کابل با چهار جفت سیم که دو به دو بهم پیچیده اند مواجه هستیم، در این مرحله باید سیم ها را از هم جدا کرده و پیچ آنها را باز کنید تا صاف شوند. به شکل زیر توجه کنید :
کابل شبکه
چهار جفت سیم درون کابل شبکه را صاف کنید تا جهت سوکت شبکه زدن آماده شوند
  • پس از صاف کردن سیم ها باید با سیم چین همه سیم ها را بصورت یکنواخت بچینید ، چرا که سیم ها معمولا به صورت کوتاه و بلند هستند. به تصویر زیر نگاه کنید :
سوکت زدن شبکه
سیم های درون کابل شبکه را بصورت یکنواخت توسط سیم چین ، برش بزنید .

سیم های درون کابل شبکه ، رنگ های متفاوتی دارند که شامل نارنجی ، سفید نارنجی ، آبی ، سفید آبی ، سبز ، سفید سبز ، قهوه ای و سفید قهوه ای هستند.

به طور کلی برای رنگ بندی سیم ها در سوکت شبکه دو استاندارد وجود دارد ، استاندارد T-568A و استاندارد T-568B . ترتیب قرار گرفتن رنگ ها در این استاندارد ها با یکدیگر متفاوت است اما از لحاظ فنی این دو تفاوت عمده ای با یکدیگر ندارند. معمولا برای سوکت زدن کابل شبکه دوربین مدار بسته از استاندارد T-568B استفاده می شود. اما ما در اینجا به طور مختصر هر دو استاندارد را برای شما توضیح می دهیم.

استاندارد T-568A 

استاندارد سوکت شبکه T-568A بیشتر در کشور کانادا استفاده می شود و ترتیب قرار گرفتن رنگ ها در این استاندارد به ترتیب از چپ به راست عبارت است از :

سفید سبز ، سبز ، سفید نارنجی ، آبی ، سفید آبی ، نارنجی ، سفید قهوه ای ، قهوه ای

برای تفهیم بهتر این استاندارد به تصویر زیر نگاه کنید :

استاندارد T-568A
ترتیب رنگبندی سیم ها در استاندارد T-568A را در تصویر مشاهده می کنید !

استاندارد T-568B 

استاندارد سوکت شبکه T-568B را می توان به عنوان یک استاندارد پر کاربرد در سوکت زدن کابل شبکه معرفی کرد. از این استاندارد در بسیاری از کشور ها استفاده می شود . استاندارد T-568B در کشور عزیزمان ایران برای رنگ بندی سوکت زدن استفاده می شود. ترتیب قرار گرفتن رنگ ها در این استاندارد از چپ به راست به شرح زیر است :

سفید نارنجی ، نارنجی ، سفید سبز ، آبی ، سفید آبی ، سبز ، سفید قهوه ای ، قهوه ای 

برای درک بهتر نحوه چینش سیم های رنگی در استاندارد T-568B به تصویر زیر نگاه کنید :

استاندارد T-568B
نحوه چینش سیم های رنگی درون کابل شبکه طبق استاندارد T-568B را در تصویر بالا مشاهده می کنید !

برای نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته باید کابل کشی را به نحو استاندارد فرا بگیرید، یکی از مهمترین بخش های کابل کشی شبکه ، زدن سوکت شبکه است. از این رو حفظ بودن ترکیب قرار گرفتن کابل شبکه توسط تکنیسین نصب دوربین ، امری ضروری است. در اینجا یک راه حل ساده برای دستیابی به این مهم را برای شما بازگو می کنیم.

اگر دقت کرده باشید پین های شماره ۱، ۳ و ۵ سوکت شبکه شامل ترکیب رنگ ها بهمراه رنگ سفید بوده و پین های ۲، ۴ و ۶ شامل رنگ های اصلی هستند. شما می توانید برای رنگ های اصلی ( رنگ کامل ) واژه ” قسان ” رو حفظ کنید که مخفف رنگ های قهوه ای ، سبز ، آبی و نارنجی است . همچنین برای رنگ های ترکیبی هم واژه ” قاسن ” رو حفظ کنید که مخفف رنگهای ، قهوه ای سفید ، آبی سفید ، سبز سفید و نارنجی سفید می باشد. برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر نگاه کنید :

قاسن
نحوه حفظ کردن رنگ سیم های درون کابل شبکه در استاندارد T-568B

در کابل کشی شبکه دوربین مدار بسته باید هر دو سر کابل شبکه با استاندارد T-568B سوکت زده شود اما اگر بخواهیم دو کامپیوتر را بدون سوئیچ و توسط یک کابل شبکه به هم متصل کنیم باید یک سر کابل شبکه را با استاندارد T-568A و سر دیگر را با استاندارد T-568A سوکت بزنیم ( به این نوع کابل ، کابل شبکه کراس اور ( Cross Over )  گفته می شود ) .

  • پس از مرتب کردن کابل ها به ترتیب رنگ و برش زدن آنها ، کابل ها توسط انگشت شصت به درستی نگه داشته و به طریقه نشان داده شده در تصویر زیر ، درون سوکت شبکه جایگزاری می کنیم. ( کابل ها را به گونه ای مرتب کنید که ۳ سانتی متر از هر سیم بصورت مرتب باقی بماند )
سوکت شبکه
کابل ها را مطابق شکل درون سوکت شبکه قرار می دهیم

چک کنید که هر رنگ درون پین مخصوص خود قرار گرفته باشد، این موضوع باید به دقت و بصورت چشمی انجام شود.

نکته: برای کابل شبکه Cat 5 باید از سوکت شبکه Cat5 و برای کابل شبکه Cat 6 باید از سوکت شبکه Cat6 استفاده شود.

  • پس از اتمام جایگذاری کابل درون سوکت شبکه ، باید سوکت را توسط آچار مخصوص شبکه پانچ کنید، این فرایند به گونه ای انجام می شود که صدای پانچ شدن سوکت شبکه شنیده می شود. برای درک بهتر موضوع به تصویر زیر نگاه کنید .
سوکت شبکه
نحوه سوکت زدن با استفاده از آچار شبکه

پس از اینکه سوکت شبکه را توسط آچار شبکه پانچ کردید ، تک تک سیم ها را چک کنید تا هیچکدام از جای خود بیرون نیامده باشند و شل نشده باشند. برای درک این موضوع به تصویر زیر نگاه کنید.

سوکت زدن صحیح شبکه
پس از سوکت زدن باید کلیه سیم ها را چک کنید تا در جای درست قرار گرفته باشند !

با انجام اینکار فرآیند سوکت زدن کابل شبکه به پایان می رسد. اما در برخی پروژه ها و با توجه به حساسیت های موجود ، نیاز به اطمینان از وجود ارتباط درست و صحت عملکرد سوکت های شبکه وجود دارد. در این پروژه ها باید توسط وسیله ای به نام تستر شبکه ، صحت سوکت زدن شبکه را بررسی کرد.

تستر کابل شبکه چیست ؟

برای بررسی صحت عملکرد کابل شبکه و کانکتور شبکه از وسیله ای به نام تستر شبکه استفاده می کنند. تستر شبکه همانطور که در تصویر مشاهده می کنید وسیله ای دو تکه است که در هر قطعه ی آن یک فیش شبکه تعبیه شده است. برای تست یک کابل شبکه باید دو سر کابل را به دو فیش تستر متصل کنید.

بر روی هر کدام از دو قطعه تستر شبکه ۹ عدد LED وجود دارد که ۸ تای آن مربوط به ۸ رشته سیم کابل شبکه و LED نهمی مربوط به اتصال زمین می باشد که مربوط به اتصال شیلد یا محافظ ( نویز گیر ) است. پس از نصب کابل شبکه به دو فیش تستر ، LED های تستر به ترتیب با یکدیگر روشن می شوند، به طور مثال LED شماره یک در دو قطعه ی تستر روشن می شود بعد از یک ثانیه LED شماره دو روشن می شوند و این مهم تا LED شماره ۸ ادامه پیدا می کند. چنانچه LED ها روشن نشوند ، این موضوع به معنی وجود مشکل در کابل شبکه یا کانکتور شبکه می تواند باشد. تصویر زیر را می توانید جهت درک موضوع مشاهده کنید.

تستر شبکه
تستر شبکه